Fakta om din kunde

23.06.2025

Er design og konseptutvikling en dyr utgiftspost du helst unngår? Kanskje du kjenner deg igjen i dette:

Status Quo

Det har gått en god stund siden sist. Du har tenkt tanken, men tiden flyr og fokuset er på salgstall, bemanning og budsjettoppnåelse. Men nå ser du det. Konkurrentene har fornyet seg, med nytt interiør, nye farger, ny eksponering, ja nesten så de har fått en ny identitet? Det må da ha kostet mye!

Men hva koster det å ikke fornye konseptet?

Å ikke klare å henge med på utvikling kan ofte være dyrere enn man tror. Kunder endrer seg, og med de - kjøpemønsteret. 

Hvordan ser fremtidens kunde ut

I dag føles det utenkelig å gå inn i en butikk hvor alle varer befinner seg bak disken, hvor man kun har tilgang til disse via betjening. Dette er en gammeldags, og for lengst skrotet måte å drive butikk på. Såpass har vi lært. Vi har lært at man, i de aller fleste bransjer, selger mer ved å la kunden få gå på oppdagelsesferd i butikken selv. Påfulgt av oppfølging fra kunnskapsrike ansatte som har lært at kunden kanskje ikke alltid vet best selv.

Men hva med måten å appellere til kunden på nå og fremover i tid? De aller fleste som skal ha et produkt, eller trenger en tjeneste, starter handelen på nett. Allerede her starter konkurransen fra andre aktører. Og her starter også ditt firmas identitet. Og kundene endres i takt med nye generasjoner:

Forskjellige generasjoner har ulike forventninger:

  • Gen X (45–60 år): Dette er en generasjon som verdsetter kvalitet og funksjonalitet fremfor merkevare, det dreier seg om selvstendige og pragmatiske ikke «digitalt innfødte» personer i sin beste alder.
  • Millennials (29–44 år): har vokst opp med internett og sosiale medier og er teknologikyndige og handler ofte online. Dette er en lojal kundegruppe å ha, hvis du vinner deres hjerte via riktige verdiger som for eksempel bærekraft.
  • Gen Z (15–28 år): denne generasjonen er hva man kalle «digitalt innfødte» og har aldri opplevd verden uten smart telefoner. De ser etter autentisitet og «ekte» vare via merker som lever etter bærekraftige og etiske retningslinjer. Tradisjonell reklame er ofte fåfengt, her er det ærlighet og transparent presentasjon som teller.
  • Gen Alpha (fremtidens kunder): En rask sammenlikning viser at Gen Alpha på mange måter representerer den andre siden av internettverden fra Gen X. Her er forventingene om sømløse digitale opplevelser svært viktig, og tilgang på produktinformasjon helt essensiell. Og den beste markedsføringen skjer via venner og kjendiser.


Et gjennomarbeidet konsept skal ta kunden fra en nettside til et fysisk lokale via en rød tråd. Hele dette maskineriet henger sammen, fra markedsføring og nettsidebygging, til farge og stil på innredning og opplæring av ansatte.

Så hvordan skal man forme morgendagens konsept? Hvordan ønsker du å fremstille din bedrift til neste generasjon og hva er viktig å sette søkelys på?

Hvis dette er spørsmål du nå stiller deg, er du klar for å ta steget inn konsept-fasen. Det er her det vil lønne seg å få med seg riktig kompetanse. Design og konseptutvikling handler om mer enn estetikk. Det handler om strategi, analyse og målrettet tilpasning til din primære målgruppe.